Debatt ● sveinung skule og ragnhild tungesvik
Utdanningssamarbeid med USA er fortsatt viktig
Utdanningssamarbeid med USA vil fortsette å være viktig fremover, til tross for den sterkt bekymringsfulle utviklingen.


Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
President Donald Trump har signert over hundre presidentordrer som påvirker amerikansk høyere utdanning. Det har skapt frykt og usikkerhet i sektoren, noe som også berører internasjonalt samarbeid.
Dette kom fram da HK-dir nylig arrangerte et åpent webinar der sentrale aktører ved amerikanske læresteder og bransjeorganisasjoner orienterte om situasjonen fra sitt ståsted.
Et enda klarere budskap fra representantene for amerikansk akademia var at internasjonalt samarbeid er viktigere enn noen gang. Og det er viktig at vi ikke får panikk, verken i Norge eller USA, men følger nøye med og beholder roen.
I HK-dir overvåker vi nå situasjonen ekstra nøye. Samtidig gjør vi det vi kan for å støtte norske institusjoners utdanningssamarbeid med USA, inkludert studentutveksling.
Vi er bekymret for innstramningen av ytringsfriheten til internasjonale studenter. Flere utenlandske studenter har blitt arrestert etter å ha deltatt i «ulovlige» demonstrasjoner, som de propalestinske demonstrasjonene ved Columbia University. Forskere har blitt nektet innreise.
Nylig ble det også klart at man risikerer å få visumsøknaden avvist på bakgrunn av meningsytringer i sosiale medier, og at studenter til tross for innvilget visum kan bli avvist ved innreise dersom immigrasjonsmyndighetene finner noe å utsette på den innreisende.
Som mange andre er vi også bekymret for avvikling av fagområder, særlig innen likestilling, mangfold og klima, håndtering av forskningsdata og konsekvensene av store kutt i den nasjonale finansieringen i USA.
De siste ukene har vi sett ulike reaksjoner fra amerikanske universiteter på kravene fra Trump-administrasjonen. Noen tilpasser seg til en viss grad, mens andre står opp mot det som anses å være ulovlig innblanding i universitetenes indre anliggender.
Amerikanske institusjoner trenger vår støtte i denne situasjonen, men vi trenger også dem. Universitetene i USA har noen av de beste utdanningene i verden, og utveksling av kunnskap og kompetanse er viktig for kvaliteten i norsk høyere utdanning. Samarbeid med USA har vært en bærebjelke i utviklingen av norsk høyere utdanning og forskning siden 2. verdenskrig.
I 2008 lanserte regjeringen en egen Nord-Amerika-strategi. Den har vært viktig for HK-dirs arbeid med å styrke studentutveksling mellom Norge og USA og utvikle partnerskap mellom utdanningsinstitusjoner i våre to land. I alt har HK-dir (med forløpere) gitt økonomisk støtte til 124 slike samarbeidsprosjekter i perioden 2008—2019, innen et bredt spekter av fagområder.
Siden 2021 har samarbeid med Nord-Amerika inngått i Panoramastrategien, regjeringens felles strategi for samarbeid med prioriterte land utenfor Europa og EØS. Omtrent halvparten av alle samarbeidsprosjekter i våre samarbeidsprogrammer UTFORSK og INTPART har partnere i USA. I skrivende stund snakker vi om 82 aktive prosjekter.
Gjennom disse prosjektene reiser norske studenter til USA og amerikanske til Norge, samtidig som ansatte samarbeider om å utvikle pensum, kurs og sommerskoler, veiledning og gjesteforelesninger. Aktiviteten er stor — og vil fortsette å være det.
USA er en favorittdestinasjon for norske studenter som studerer utenlands, bare slått av Australia. For øyeblikket tar rundt 1 500 norske studenter et gradsstudium i USA, mens rundt 550 er der på utvekslingsopphold.
Fra år 2000 steg tallet på utvekslingsstudenter markant, og nådde toppen i 2011. Tallene har falt dramatisk siden 2016, til tross for en videre satsing på USA som samarbeidsland. Høyt kostnadsnivå kombinert med ugunstig valutakurs er blant årsakene. Fra 2016 har også politiske endringer og usikkerhet vært faktorer.
Vi tror dessverre at usikkerheten og uroen som preger dagens bilde av USA vil påvirke studentenes valg fremover.
Som også ANSA påpeker er det fortsatt trygt å studere i USA, og det går bra med de norske studentene som er der nå. Samtidig er det viktig å være klar over en mer spent politisk situasjon som er i rask endring, og at akademisk frihet og ytringsfrihet er under press. Studenter må også være bevisst på risikoen ved å engasjere seg politisk.
Vi anbefaler å følge UDs reiseråd, og å kontakte den amerikanske ambassaden i Oslo for spørsmål om visum og innreise.
Stortingsmeldingen om internasjonal studentmobilitet i høyere utdanning (2021) har et mål om at flere tar et utenlandsopphold i løpet av studiene. Grunntanken er at slik mobilitet kan bidra til personlig vekst og til å utvikle viktige ferdigheter som samarbeid og aksept for andre perspektiver og kulturer. Mobilitet har positive effekter på samfunnet, fra tilgang til nødvendig kunnskap og kompetanse, til å beskytte det liberale demokratiet.
Med alt dette i tankene blir det ekstra viktig å fortsette jobben med å styrke kunnskapssamarbeidet med USA og støtte våre amerikanske samarbeidspartnere, forskere og studenter i en utfordrende tid. Vi må gjøre det vi kan for å hegne om akademisk frihet og ytringsfrihet, og legge til rette for styrket samarbeid.
HK-dir har tett dialog med Kunnskapsdepartementet og med våre amerikanske samarbeidspartnere. Det er viktig å diskutere og dele hvordan vi gjør gode risikovurderinger, og trygger og forbereder studenter og ansatte som skal reise ut.
Vi har allerede etablert flere møteplasser for å dele informasjon og diskutere utfordringer, erfaringer og videre muligheter for utdanningssamarbeid og studentutveksling. Vi organiserer møteplasser for institusjoner som deltar i de relevante samarbeidsprogrammene, og vi har dialog med den amerikanske ambassaden om visum og innreisespørsmål.
Som et hurtigtiltak har vi etablert en egen e-postadresse for henvendelser fra institusjonene om utdanningssamarbeid og mobilitet med USA.
Årets Panoramaseminar i Trondheim 11. — 12. juni vil bli en viktig møteplass for å drøfte utfordringer og relevante tiltak i USA-samarbeidet.
Ved å stå sammen og dele informasjon, erfaringer og kunnskap, både internt i norsk sektor og med våre amerikanske partnere, er det vårt håp at vi kan bidra til å styrke utdanningssamarbeidet med USA i tiden framover, heller enn at norske aktører trekker seg unna i vanskelige tider.