Fagskoler

— Vi bør bruke begreper som ikke later som at de er de samme som oss

Unio-leder Steffen Handal advarte under en panelsamtale mot å bruke begrep som yrkesbachelor og yrkesmaster når fagskolene skal utdanne studenter på et høyere nivå. 

Paneldeltakere. Her vises tre av dem.
Enige om mye, men ikke om hvilke navn høyere yrkesfaglig utdanning skal få bruke når det skal tilbys utdanning på et enda høyere nivå enn i dag. Fra venstre: Arvid Ellingsen, leder i Nasjonalt fagskoleråd, Steffen Handal, leder i Unio, og Kari-Anne Jønnes, stortingsrepresentant for Høyre.

— Det må bli en variant av «bachelor» og «master». Det skal være målet. Dette skaper ikke forvirring eller akademisering, men vil bidra til det motsatte, sa Kari-Anne Jønnes, som sitter i utdannings- og forskningskomiteen for Høyre. 

FAKTA

Egen yrkesfaglig søyle for fagskolene

  • Det er stor enighet om at fagskolene skal få tilby høyere utdanning på nivå 6 (som tilsvare bachelor) og nivå 7 (som tilsvarer master.)
  • Samtidig vil ikke akademia at de skal få bruke betegnelser som inneholder bachelor og master, for eksempel yrkesbachelor og yrkesmaster. 
  • Fagskolemeldinga foreslår at fagskolene skal få en egen, alternativ yrkesfaglig søyle, der det skal være mulig å ta høyere utdanning enn i dag. 
  • I dag kan fagskolene i hovedsak ta utdanninger på nivå 5. 
  • Utdannings- og forskningskomiteen leverer sin innstilling på bakgrunn av fagskolemeldinga 6. mai. 
  • Foreløpig dato for behandling av stortingsmeldinga i Stortinget er 13. mai. 

— Dere bruker bilder som jåleri

De var enige om mye, de fem paneldeltakerne som tirsdag diskuterte forslagene i fagskolemeldinga. Frokostmøtet var i regi av Unio. Alle var svært fornøyde med mesteparten av innholdet i meldinga. Enigheten er også stor om at fagskolene i framtida skal få tilby høyere yrkesfaglig utdanning på nivå 6 (bachelor) og nivå 7 (master) i en egen yrkesfaglig søyle. 

Deltakerne ble imidlertid litt mer urolige i stolen og hakket mer engasjerte da temaet ble gradsbetegnelser. Mange i universitets- og høgskolesektoren kjemper med nebb og klør mot at fagskolene skal bruke begrep som yrkesbachelor og yrkesmaster. 

— Dere bruker bilder som «å gjerde inn» og «jåleri», men det dette handler om er to ulike kompetanser. Vi bør bruke begreper som ikke later som at de er de samme som oss, men bruke begreper som verdsetter alle typer kompetanse, sa Unios leder Steffen Handal. 

— Dere eier ikke titlene

Kari-Anne Jønnes trakk fram at fagskolene vil hete bachelor med noe foran, altså yrkesbachelor. 

— Det er ikke det samme som bachelor. Vi skal ikke ta deres titler, sa hun myntet på universitets- og høgskolesektoren. 

— Dere eier heller ikke titlene for evig og alltid. Hele utdanningssystemet må være forberedt på store endringer. Da må man legge fra seg hva som er vårt, det gjelder også eierskapet til noe man tenker har vært vårt til all tid. Da må man anerkjenne at det finnes andre måter å gjøre det på. 

Møteleder Åshild Olaussen fra Forskerforbundet spurte om ikke gradsbetegnelsene «bachelor» og «master» er beskyttet i universitets- og høgskoleloven. 

— Mener du at gradsbetegnelsene ikke skal være forbeholdt akademia, spurte hun Jønnes, som svarte:

— Vi endrer loven i akademia mange ganger i året. Utdanningssystemet må være mulig å endre. Fagskoleutdanninga skal ikke være en øde øy, men ha samme muligheter som andre land, der de for eksempel i Mellom-Europa har lykkes med å bruke slike gradsbetegnelser. 

— Berlinmuren kan rives

Leder Arvid Ellingsen i Nasjonalt fagskoleråd var enig i at en lov kan endres. 

— Har man bygd en berlinmur rundt disse gradene i dag, så kan muren rives. 

Joanna Myhre Melby i Unio-studenter mente innholdet i nye grader må på plass før man diskuterer selve begrepene.

— Vi hoppet for tidlig på gradstitler. 

Thea Tuset fra Organisasjon for fagskolestudenter (ONF) spurte:

— Hva annet skal de hete, da?

— Yrkesbachelor og yrkesmaster er gode titler som sier noe om hvilken nivåplassering utdanninga har i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Gradene er også viktige for å få til mobilitet og forståelse i en internasjonale setting. Dessuten er gradsbetegnelsene relativt nye i universitets- og høgskolesektoren. Den gangen så man til Europa. Da er det ikke noe problem at vi tar de samme titlene for å skape en forståelse internasjonalt om hvilken utdanning vi har, sa ONF-lederen. 

Les også: Khronos dekning av fagskolemeldinga

To studentledere i panelsamtale
Ikke enige: Thea Tuset fra Organisasjon for norske fagskolestudenter og Joanna Myre Melby fra Unio-studentene.

— Meldinga er for oss

Steffen Handal sa at han var overrasket over hvor godt fagskolemeldinga ble mottatt da den ble lagt fram 14. mars og hvor stor enigheten er om mye av innholdet. Videre viste han til det store antallet søkere til høyere utdanning sammenliknet med hvor mange som søker seg til fagskolene. 

— Noe av det studentene beskriver her, er mangelen på forståelse for hva kompetansen dere har handler om. Det er litt på bakgrunn av at et overveldende omfang av søkere til høyere utdanning og relativt mindre søkere til fagskolene. Det gjør at informasjonsbehovet er stort om hva utdanninga tilbyr og hvilken kompetanse dere sitter med. Det er et ansvar alle må legge på seg selv og opplyse studentene om hva de ulike løpene betyr. 

Thea Tuset kom med en påminning. 

— Jeg minner dere på hvem meldinga handler om, som er fagskolestudentene. Vi må få mulighet til å utvikle oss faglig og at dette kan være i tråd med de internasjonale gradene. 

Powered by Labrador CMS