Økonomi

Lønnsvekst og færre medlemmer ga million­underskudd for Ansa

Ansa brukte ti prosent mer enn de fikk inn i 2024 og endte opp med et driftsunderskudd på 1,77 millioner kroner. 

En blond ung herre med grønn skorte og armene i kors foran Oslo sentralstasjon.
Ansa-president Øyvind Bryhn Pettersen har troen på at organisasjonen skal klare å snu fjorårets underskudd til overskudd fra neste år.
Publisert

Ansa — organisasjonen for norske studenter i utlandet — kom ut av 2024 med et underskudd på 1.766.584 kroner på driften, en kraftig forverring av resultatet fra året før da underskuddet bare var på 130.821 kroner. 

Det betyr at organisasjonen, som hadde samlede inntekter på rett i overkant av 20 millioner, endte med et merforbruk på nær 10 prosent i fjor.

Noe berget ble de dog av rundt 200.000 i finansinntekter, noe som gjorde at det endelige årsresultatet endte rett i underkant av 1,6 millioner.

Økte lønnskostnader og feil i budsjetteringen

Den utgiftsposten som har endret seg mest er lønnskostnadene, som er opp 1,1 millioner på ett år.

— Det er flere grunner til det. Lønnsoppgjøret som endte på fem prosent er en stor årsak til at lønnskostnadene økte kraftig. Og så hadde vi inne en vikar i fjor som førte til økte utgifter til arbeidsgiveravgift og forsikringer, forklarer Ansa-president Øyvind Bryhn Pettersen.

Organisasjonen investerte også i nytt medlemssystem og nye nettsider, noe som ga merutgifter i året som gikk. 

Også på inntektssiden er det endringer å spore. Inntekter fra medlemskontingent har falt snaut en halv million, og inntekter fra salg er ned nesten 200.000.

— En forklaring kan være at det har vært noe færre utenlandsstudenter i fjor enn året før, noe som gir en nedgang i medlemsinntekter. Vi opplevde også utfordringer i bytte av medlemssystem som gjorde at vi mistet noen medlemmer på veien, sier Pettersen.

I tillegg gjorde en feil i budsjetteringen at de reelle medlemsinntektene ble vesentlig mye lavere enn hva de hadde budsjettert med, hele 300.000 kroner.

Årsaken til dette var at organisasjonen i budsjettarbeidet ikke hadde tatt høyde for at en vesentlig andel av medlemmene også er med i Tekna, og at partneravtalen mellom Ansa og Tekna gjør at disse ikke skal betale full kontingent hos studentorganisasjonen.

— Dette er nå rettet opp for inneværende budsjettår, sier Ansa-presidenten.

Mener planlagt snuoperasjon er realistisk

Pettersen sier at Ansa har «gode og bærekraftige» vilkår for videre drift, men at de nå etter hvert må styrke egenkapitalen igjen.

Samtidig er ikke lønnskostnader noe som endrer seg mye uten at det gjøres drastiske tiltak. Og tilskuddet fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, som utgjør over halvparten av organisasjonens inntekter, har bare økt med 325.000 kroner fra 2024 til 2025.

— Det er en sum som ikke reflekterer økningen i lønnskostnader eller prisveksten, sier Pettersen.

— Er det realistisk å gå i null i år og å kunne bygge opp egenkapitalen igjen fremover?

— Jeg mener det er realistisk. Men det var en diskusjon i hovedstyret om hvordan vi skulle innrette dette, om vi skulle begynne med å spare opp egenkapital allerede nå eller om vi skulle bruke det på medlemsaktivitet, sier han.

— Vi har landet på et veldig solid budsjett for 2025, der vi får til veldig mye nytt samtidig som vi går i null. Og så har vi allerede spart en del på en stilling som har stått ledig så langt i år. Jeg har all tro på at dette skal gå veldig fint, og i årene fremover vil vi kunne spare opp egenkapital igjen for fremtidige investeringer.

Et av tiltakene de sparer penger på, er å samle alle sommerarrangementene de har hatt for sine medlemmer landet rundt til ett felles arrangement i Oslo, noe president Pettersen sier også har vært ønsket av medlemmene. Besparelsen skal være på 300.000 kroner. I tillegg til innsparinger skal stillingen som har stått ledig så langt i år, besettes av en kommersiell rådgiver.

— Vedkommende skal jobbe fast med å utvikle en salgsprofil og finne nye inntektsmuligheter.

— Hva er det egentlig dere selger?

— Vi har for eksempel to karrieredager i året der vi selger plasser til bedrifter som ønsker å møte utenlandsstudenter. Vi selger også tjenester til samarbeidsbedrifter som ønsker seg eksklusiv tilgang til utenlandsstudenter, samt reklameplass i nyhetsbrevene våre.

Powered by Labrador CMS