parkering

Nå må UiO-ansatte snart betale for å parkere på jobb

I løpet av 2025 vil det bli etablert en betalingsordning for nesten alle som ønsker å parkere bilen sin ved Universitetet i Oslo.

Nå må du snart betale hvis du skal parkere for å gå på jobb her.

Uniforum skriver at det i løpet av inneværende år kommer til å bli innført parkeringsavgift for alle ansatte ved Universitetet i Oslo (UiO).

Eiendomsdirektør John Skogen bekrefter at den kommende parkeringsordningen vil gjelde på hverdager mellom klokken 8 og 16, og at maksprisen per døgn vil være 40 kroner.

HC-plasser vil fortsatt være gratis.

Har vært på agendaen lenge

Betaling for parkering har vært på agendaen ved Universitetet i Oslo i en årrekke, og da Khrono skrev om dette forrige gang — tilbake i 2022 — var skissen at det kunne komme parkeringsavgift ved universitetet i 2024.

Det var også en del av skissen at elbilene bare skulle betale halvparten så mye som fossilbilene. Men når parkeringsavgiften nå innføres i løpet av 2025, vil det bli lik avgift for både el- og fossilbiler, skriver Uniforum.

John Skogen peker på at også elbiler har negativ innvirkning på miljøet.

— Bakgrunnen er tiltaksplanen for klima og miljø, der vi har definert en ambisjon om at det skal brukes mer miljøvennlig transport, svarer universitetsdirektør Arne Benjaminsen når Khrono spør om bakgrunnen for innføring av avgiften.

Han sier at pengene som kommer inn, skal brukes til å legge til rette for mer miljøvennlige transportformer, som sykkel.

— Sett fra resten av landet har Oslo et svært godt kollektivtilbud. Er det nødvendig å kjøre til UiO i det hele tatt?

— Det er lagt godt til rette for å kunne reise kollektivt, med T-bane både for dem som jobber på Tøyen, Karl Johan og Blindern. Sykkel er også et viktig framkomstmiddel, og vi har fått på plass trygg sykkelparkering. Men noen har spesielle behov, og må benytte bil, sier Benjaminsen.

Flere har innført avgift

I høst ble det klart at flere av de høyere utdanningsinstitusjonene i landet, blant annet NMBU og UiT Norges arktiske universitet, ville innføre parkeringsavgift for sine ansatte.

I fjor vår besluttet Universitetet i Stavanger (UiS) at de ville innføre parkeringsavgift på Ullandhaug som et ledd i den grønne omstillingen.

Ideen og forslaget ble møtt med motstand fra både ansatte og studenter — og etter noen runder med diskusjoner ble ordningen satt på vent. Det er i dag fortsatt gratis å parkere på Ullandhaug, men man må ha en egen parkeringstillatelse. Gjesteparkeringen ved Hestmarka er åpen for alle, skriver UiS på sin nettside.

Også ved NTNU har parkering blitt godt diskutert de siste årene, og senest i mars skrev Khrono om at NTNU-styrets ansatterepresentanter frykter at færre parkeringsplasser ved universitetet kan føre til hjerneflukt. Totalt kan det være snakk om at 1300 av NTNUs parkeringsplasser vil forsvinne i fremtiden. Ved NTNU har det for øvrig vært parkeringsavgift i flere år.

Ledelsen kan få reserverte plasser

Ved Universitetet i Oslo går den kostnadsfrie parkeringsordningen for ansatte og studentene nå altså mot slutten. Nøyaktig når det vil skje, vites ikke, men at det blir i løpet av 2025, er sikkert, skriver Uniforum.

Toppledelsen ved universitetet må også betale for å parkere , men beholder sine reserverte parkeringsplasser — noe blant andre hovedtillitsvalgt i NTL, Natalia Zubillaga, reagerer på.

— Vi synes ikke det er greit at universitetsledelsen skal ha egne parkeringsplasser. Dette er et område hvor toppledelsen burde gå foran med et godt eksempel. Her tenker vi at man kunne sendt et helt annet signal, sier hun til Uniforum.

Universitetsdirektør Benjaminsen sier til Khrono at det ikke lenger er egne plasser for toppledelsen, men at det finnes noen parkeringsplasser som er reservert med utgangspunkt i arbeidets art.

— Noen i toppledelsen vil kunne få reservert parkering i denne kategorien, fordi man flytter seg mellom ulike deler av UiO eller har mange eksterne møter. Men også ansatte med tekniske oppgaver og ansatte som har delt arbeidssted mellom for eksempel UiO og sykehuset, kan søke og få plass i denne kategorien, sier Benjaminsen.

Reisevaneundersøkelse

I disse dager blir også en reisevaneundersøkelse lansert ved UiO, og flere mener at denne burde vært gjennomført før beslutningen om å innføre parkeringsavgift ble tatt.

Prosjektleder for reisevaneundersøkelsen, Eva-Gurine Skartland, som også er seniorrådgiver i Eiendomsavdelingen ved UiO, ser for seg at UiO på sikt vil erstatte noen av parkeringsplassene ved universitetet med grøntområder, sosiale uterom og flere plasser til sykkelparkering, selv om det presiseres i et notat fra Eiendomsavdelingen at det ikke skal gjøres endringer i antallet plasser.

Powered by Labrador CMS