samordna opptak 2025
Søkertallene til barnehagelærer halvert på tre år.
— Svært alvorlig
Studieansvarlige for sykepleie og grunnskolelærer jubler de fleste steder i landet, mens ansvarlig for barnehagelærerutdanninger sliter med fortsatt nedgang i søkertall.

Søkertallene fra Samordna opptak viser nok en gang nedgang i søkertallene til barnehagelærerstudiet.
(Se full oversikt nederst i saken).
— Svært alvorlig, sier leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll. Ferske tall viser at 1 av 3 barnehagestyrere allerede mener bemanningssituasjonen er dårlig eller svært dårlig.
25 av de 47 ulike studietilbudene for barnehagelærere ved 16 universiteter og høgskoler har færre førstevalgsøkere enn de har studieplasser.
Til sammen har barnehagelærerutdanningene planlagt 2505 studieplasser med oppstart høsten 2025. Gjennom samordna opptak per 15. april har de 2153 førstevalgssøkere. Det er 352 færre søkere enn de har plasser.
— Handler om yrket
Mens søkingen til grunnskolelærer går opp, fortsetter søkingen til barnehagelærerutdanningene å falle. I løpet av de siste tre årene er antallet søkere nesten halvert. I år er det drøyt 2100 som har barnehagelærerutdanning som sitt førstevalg. Det er en nedgang på 15,8 prosent sammenlignet med tallene for 2024.
— Fortsatt nedgang i søkertall, og dermed enda større mangel på barnehagelærere, er derfor svært bekymringsfullt, sier Geir Røsvoll.
— Jeg mener forklaringen på at søkertallene går ned, ikke handler om utdanningen i seg selv, men om yrket. Å jobbe i barnehage har dessverre blitt så krevende, at svært mange velger det bort, sier Røsvoll.
Han mener situasjonen i barnehagene, med for få ansatte på jobb, mangel på vikarer og stor belastning for de ansatte, slår inn i søkertallene og populariteten til studiet.
Utfordrende bemanningssituasjon
Respons Analyse har nettopp gjennomført en undersøkelse for Utdanningsforbundet blant styrere i barnehager. Hovedbildet er at en tredel av styrerne (32 prosent) beskriver den generelle bemanningssituasjonen som nokså eller svært dårlig.
Dette bildet bekreftes av tall fra Utdanningsdirektoratet. I 2024 ble 2216 årsverk utført av pedagogiske ledere på dispensasjon fra kravet om barnehagelærerutdanning.
Bemanning er nøkkelen
— For å bedre rekrutteringen til barnehagene, både til utdanningen og yrket, må grunnbemanningen i barnehagene bedres, sier Røsvoll, og fortsetter:
— Vi må sørge for at penger som regjeringen bevilger til bedre bemanning, når fram til barnehagene slik at det kan tilsettes flere og bli enklere å skaffe faste vikarer. Da vil både ansatte og barn få en bedre hverdag, sier Røsvoll.
Han tror dette er selve nøkkelen til å snu den nedadgående trenden i søkningen til barnehageutdanningene.
Arbeidsplassbasert treffer bedre
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) opplever et kraftig fall i antall søkere til barnehagelærerutdanningene. Nedgangen er på 26,4 prosent fra i fjor. Totalt har 200 søkt på barnehagelærerutdanningene, melder USN.
— Vi ser med bekymring på reduksjonen i antall søkere til barnehagelærerutdanning, sier viserektor for utdanning, Stephan Hamberg.
Universitetet i Innlandet (INN) melder om god søkning til arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. 61 søkere har studiet som førstevalg, men på andre barnehagelærerutdanninger er det nedgang.
OsloMet opplever samme trend som INN. Også her er det nedgang i forhold til i fjor, men arbeidsplassbasert er populært, og OsloMet har 90 søkere til 65 studieplasser på dette studiet.
— Vi har et godt samarbeid med universitetsbarnehagene våre, og er glade for å gi fagarbeidere og assistenter mulighet til å ta utdanning på arbeidsplassen, sier rektor Christen Krogh på oslomet.no.
Mot kritiske tilstander
Leder av Lærerstudentene i Utdanningsforbundet, Kaspara Halkjelsvik, advarer mot kritiske bemanningstilstander i barnehagene.
— Nå går nesten alle barn i barnehager. Det er et stort behov for bedre bemanning i barnehagene, og det er særlig viktig at vi får utdannet kompetente barnehagelærere som gjør kanskje den viktigste jobben for barns utvikling, sier Halkjelsvik.
Lærerstudentene mener at det er på tide med en skikkelig innsats for å snu trenden.
— Først må vi gjøre arbeidsvilkårene til barnehagelærere bedre. Regjeringen må gjennomføre et krafttak for å snu rekrutteringssituasjonen og gjøre barnehager til et godt sted å jobbe. Vi må sikre at man får lønn etter den utdanningen man tar, og at kompetansen til barnehagelærere anerkjennes, sier Halkjelsvik.
Volda: Mot strømmen
Høgskulen i Volda skriver om sine søkertall at flere vil bli barnehagelærer.
Både hel- og deltidsutdanningene har en markant framgang i Volda, som er det stikk motsatte av den nasjonale trenden.
— Samla sett har våre barnehagelærerutdanninger 31 prosent flere søkere målt mot 2024, skriver Høgskulen i Volda, som også har fått 27 søkere til den arbeidsplassbaserte barnehagelærerutdanningen.
Søknaden og planlagte studieplasser til de ulike studietilbudene for barnehagelærere, rangert etter antall søkere per studieplass i 2025, fra minst til størst
Lærested | Seneste studiested | Planlagte studieplasser | Søknader førstevalg | Førstevalg pr plasser | |||
2024 | 2025 | 2024 | 2025 | 2024 | 2025 | ||
NLA | Bergen | 77 | 77 | 14 | 12 | 0,2 | 0,2 |
DMMH | Trondheim | 35 | 35 | 14 | 6 | 0,4 | 0,2 |
HVL | Stord | 65 | 65 | 25 | 20 | 0,4 | 0,3 |
INN | Hamar | 100 | 100 | 51 | 31 | 0,5 | 0,3 |
HVL | Sogndal | 40 | 40 | 7 | 16 | 0,2 | 0,4 |
HVL | Bergen | 280 | 280 | 164 | 119 | 0,6 | 0,4 |
USN | Porsgrunn | 60 | 60 | 42 | 28 | 0,7 | 0,5 |
HVO | Volda | 60 | 60 | 21 | 29 | 0,4 | 0,5 |
SA/SH | Guovdageaidnu Kautok | 15 | 8 | 0,5 | |||
HIØ | Halden | 100 | 95 | 62 | 53 | 0,6 | 0,6 |
DMMH | Trondheim | 35 | 35 | 27 | 22 | 0,8 | 0,6 |
USN | Drammen | 60 | 60 | 66 | 38 | 1,1 | 0,6 |
NORD | Nesna | 30 | 30 | 31 | 20 | 1,0 | 0,7 |
UIT | Tromsø | 30 | 25 | 19 | 17 | 0,6 | 0,7 |
NORD | Midtre Gauldal | 30 | 22 | 0,7 | |||
DMMH | Trondheim | 70 | 35 | 29 | 26 | 0,4 | 0,7 |
USN | Horten | 70 | 40 | 36 | 30 | 0,5 | 0,8 |
NORD | Levanger | 30 | 30 | 40 | 23 | 1,3 | 0,8 |
UIA | Kristiansand | 140 | 105 | 109 | 82 | 0,8 | 0,8 |
UIS | Stavanger | 100 | 80 | 70 | 63 | 0,7 | 0,8 |
USN | Notodden | 30 | 30 | 22 | 26 | 0,7 | 0,9 |
DMMH | Trondheim | 140 | 105 | 86 | 92 | 0,6 | 0,9 |
NORD | Vesterålen | 30 | 28 | 0,9 | |||
USN | Horten | 35 | 30 | 41 | 28 | 1,2 | 0,9 |
UIA | Grimstad | 35 | 35 | 32 | 33 | 0,9 | 0,9 |
UIS | Stavanger | 70 | 75 | 111 | 72 | 1,6 | 1,0 |
DMMH | Orkland | 20 | 20 | 1,0 | |||
OSLOMET | Oslo | 300 | 258 | 336 | 267 | 1,1 | 1,0 |
INN | Hamar | 100 | 100 | 160 | 105 | 1,6 | 1,1 |
HIØ | Halden | 40 | 45 | 52 | 48 | 1,3 | 1,1 |
UIT | Senja | 25 | 28 | 1,1 | |||
NLA | Bergen | 15 | 15 | 32 | 17 | 2,1 | 1,1 |
UIT | Alta | 30 | 20 | 28 | 23 | 0,9 | 1,2 |
DMMH | Kristiansund | 40 | 40 | 44 | 48 | 1,1 | 1,2 |
HVL | Bergen | 35 | 35 | 54 | 47 | 1,5 | 1,3 |
DMMH | Trondheim | 80 | 40 | 100 | 54 | 1,3 | 1,4 |
OSLOMET | Oslo | 65 | 90 | 1,4 | |||
OSLOMET | Oslo | 100 | 90 | 234 | 140 | 2,3 | 1,6 |
USN | Notodden | 23 | 30 | 65 | 50 | 2,8 | 1,7 |
NORD | Bodø | 30 | 30 | 64 | 53 | 2,1 | 1,8 |
UIT | Tromsø | 60 | 30 | 74 | 54 | 1,2 | 1,8 |
HVO | Volda | 40 | 20 | 37 | 47 | 0,9 | 2,4 |
INN | Hamar | 25 | 61 | 2,4 | |||
NLA | Oslo | 15 | 15 | 46 | 57 | 3,1 | 3,8 |
HVL | Sogndal | 35 | 34 | 1,0 | |||
NORD | Bodø | 30 | 23 | 0,8 | |||
NORD | Nærøysund | 30 | 55 | 1,8 | |||
Totalt | Total | 2695 | 2505 | 2557 | 2153 | 0,9 | 0,9 |
Kilde: HK-dir / Samordna opptak