Slet med å lese og skrive til hun gikk i 8. klasse. Så oppdaget hun westernromaner 17. april 2025 - 08:58
Hun forsker på effekten av et program hun selv tjener penger på. — Overselger forskning 23. april 2025 - 06:53
Debatt ● Irina Anisimova Sluttvurdering basert på en avsluttende eksamen motvirker moderne undervisningsmetoder og legger for mye stress på studentene
Debatt ● Atle Møen «Eg fekk just melding frå ein erfaren sensor at han/ho vegra seg for å utføra sensoroppdrag av di mengda med grunngjevingar hadde auka så mykje.»
Debatt ● astrid birgitte eggen Eksamen og antall sensorer er også et spørsmål om vurderingskompetanse og definisjonsmakt Utvikling av vurderingskompetanse er en forutsetning for å beholde definisjonsmakten, skriver prorektor Astrid Birgitte Eggen.
Ei utdatert og urettferdig vurderingsform Morten Stene inviterer til debatt om korleis ein skal vurdera studentane.
Hva er eksamen? Velger vi å beholde eksamen – og ikke gjør nødvendige avklaringer eller gir studentene tilstrekkelig informasjon og opplæring – kan vi ikke i ettertid klage over at vi får mye å gjøre, skriver Arild Raaheim.
Å klage på en karakter, handler ikke om manglende respekt Særlig om en har en forventning til at en begrunnelse skal kunne være informativ og fremme læring. Karakteren E eller B formidler i realiteten svært lite, skriver innleggsforfatteren.
— Forskerne må sikres ordentlig behandling og tilbakemeldinger Ekspertene skal være aktive forskere med en solid egenproduksjon, både med hensyn til kvantitet og kvalitet, svarer Forskningsrådet.
Vi trenger eksamen Mappevurdering og karakterløs vurdering er ikke godt nok, mener Rita Helgesen i Norsk Lektorlag.
Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis» Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
Vi må tenke nytt om forskningsvurdering Vurdering. En felles-europeisk standard for vurdering av forskning og forskere vil også kunne vise seg å være et helt sentralt virkemiddel for å få til en omstilling til Åpen forskning, skriver førsteamanuensis Alexander Refsum Jensenius.
Fornøyd studentleder: Skal få mer oppfølging og flere tilbakemeldinger Oppfølging. Studentene ved Universitetet i Oslo har fått i pose og sekk fra styret når det gjelder oppfølging og tilbakemeldinger, ifølge parlamentsleder Susann Andora Biseth-Michelsen.
Studentlederne vil beholde karakterene i høyere utdanning Karakterer. Studentlederne rundt om i det ganske land er relativt samstemte om bokstavkarakterer. Parlamentsleder Jens Lægreid ved UiO vil forsøke å reparere noen knuste ruter før man brenner huset ned.
Prorektor vil skrote dagens karaktersystem i akademia Karakterer. Prorektor for utdanning ved NMBU, Solve Sæbø, mener at bokstavkarakterer hindrer studentenes læring, og vil fjerne dagens karakterer.
Flere skal sjekkes for skikkethet I fjor var det bare tre studenter i hele landet som ble funnet uskikket og ble utestengt fra utdanningen. Sju nye utdanninger ble lagt inn under bestemmelsene om skikkethet fra 1. juli i år og kravene skjerpes.
Nyeste artikler
Denne yrkeshøgskolen tilbyr allerede bachelor, men med en egen vri
«... det er en dyr Lærdom, Erfaring bringer ...»
2025: Kvantefysikkens år
Disse vil bli prorektor
Mener Langeland bør få jobbe i akademia. — Han fortjener en ny sjanse
Mest lest
Tre måneder med Trump: Sju grunner til at akademia er i alarmberedskap
Slet med å lese og skrive til hun gikk i 8. klasse. Så oppdaget hun westernromaner
Idémangfold og prinsipper i Trumps USA
Hun forsker på effekten av et program hun selv tjener penger på. — Overselger forskning
Mener Langeland bør få jobbe i akademia. — Han fortjener en ny sjanse